Wednesday, January 25, 2012

Fakta Ribut Magnetic di Angkasa dan Kesanya Ke atas Bumi

Anatomy of Storms Ahad & Nyalaan Matahari (Infographic)


See how solar flares, sun storms and huge eruptions from the sun work in this SPACE.com infographic.
Source SPACE.com: All about our solar system, outer space and exploration





Model dari Oceanic Pentadbiran Kebangsaan dan Atmosfera menunjukkan pengusiran besar-besaran korona tiba Selasa (24 JAN) pada pukul 9 pagi EST (1400 GMT). 'Bertemu' pada 24 Jan di kesan hijau pengusiran besar-besaran korona tiba di Bumi.



Balai Cerap Suria Heliospheric (SOHO) ditangkap pengusiran besar-besaran korona (CME) dari nyalaan solar besar pada 23 Jan, 2012.



Geomagnetic ribut kuat dalam lebih daripada enam tahun ditetapkan untuk memukul medan magnet Bumi pada hari Selasa dan ia boleh menjejaskan laluan syarikat penerbangan dan grid kuasa.

Sebahagian besar atmosfera Matahari telah dilemparkan ke arah Bumi pada hari Ahad memandu zarah bertenaga solar pada kira-kira 5 juta batu sejam.

Menurut kaji cuaca, tenaga ini boleh mengganggu komunikasi radio frekuensi tinggi yang digunakan oleh syarikat-syarikat penerbangan untuk mengemudi berhampiran dengan Kutub Utara dalam penerbangan di antara Amerika Utara, Eropah dan Asia.

Angkasawan kapal Stesen Angkasa Antarabangsa mungkin dinasihatkan untuk melindungi diri mereka di bahagian-bahagian tertentu kapal angkasa untuk mengelakkan dos yang memuncak sinaran suria, meteorologi dari pusat.

Pusat angkasa cuaca berkata intensiti ribut geomagnetic mungkin akan menjadi sederhana atau kuat, tahap dua dan tiga pada skala tahap lima, lima yang paling ekstrim.

Mungkin ini adalah salah satu tanda2 hari kiamat..dan bayangkan pada hari kiamat nanti akan lebih dasyat dari ini akan berlaku sekelip mata..sungguh insaf dan menakutkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...