Tuesday, August 9, 2011

Kisah Tiga Budak Hitam....

Alkisahnya macam ni...CIte ni Aku Terbaca kat dalam buku.. So Saje nk Sharing...

Ceritanya gini..Ada tiga orang budak hitam bermain di tepi pantai. Dalam kelekaan bermain, tiba2 mereka ternampak botol yang agak pelik dengan petutupnya yang bergitu kemas. Salah seorang daripada mereka cuba mencabut penutup botol tersebut. Namun gagal. Apabila yang kedua cuba membantumasih juga gagal maka ketiga-tiga mereka dengan sekuat tenaga mencabut botol itu. Ketika meraka masih terlentang di pantai itu, botol yang sudah tiada penutup itu tibe2 mengeluarkan asap yang terus membentuk suatu makhluk yang bernama jin. Jin ini kemudiannya ketawa terbahak-bahaak , Aku sudah bebas!!Aku sudah bebas..!! Rupa-rupanya jin ini bersuara " Terima kasihlah keranan membebaskan aku . Sekarang sebagai membalas jasa kamu bertiga , mintalah setiap seorang satu permintaan, aku akan cuba kabulkan. Tapi ingat, setiap seorang hanya boleh membuat satu permohonan sahaja. "
Budak Hitam pertama memberi respons, " Kalau demikian, aku minta engkau memutihkan warnaku yang hitam ini. " Sambil membaca jampi mentera , entah apa yang dibacanya namun antara yang jelas kedengaranya ialah ".....breeze,Fab,Daia,Dynamo dan Trojan ..Serbuk pencuci khas warna manusia- Zip-Zap-Zup....." budak hitam pertama itu pun terus menjadi putih. Melihat peristiwa ajaib ini, budak hitam yang kedua bertanya kepada si jin. " ada lagi ke warna yang mengatasi warna putih kawan kami ini."? Si jin menjawap .." Ada..,yakni putih melepak." " Maka jadikanlah saya putih melepak," jawap budak hitam kedua spontan ."...Breeze,Fab,Daia,Dynamo dan Trojan .."maka putih melepaklah budak hitam yang kedua hingga bersinar-sinar menyilau mata teman-temannya yang lain.
Melihat keindahan warna temannya yang kedua ini, budak hitam yang ketiga berkata kepada si jin, " Ada lagi warna putih yang lebih hebat daripada putih melepak, " Mana ada ., stok pencuci pewarna putih setakat warna putih melepak saja. Si jin menjawap balas . " kalau demikian permintaanku ialah engkau hitam semula kawan-kawanku...., Mohon budak hitam ketiga . si jin pun tanpa byk bicara membaca menteranya "...Breezr, Fab,Daia,Dynamo dan Trojan..Serbuk pencuci Khas warna manusia -Zip-Zap-Zup....., " Maka dalam sekelip mata sahaja , Kedua-dua budak hitam yang sempat putih untuk beberapa ketika tadi terus bertukar bukan sekadar hitam seperti dulu malahan metallic lagi.

Moral Of The Story... Jauhilah perasaan hasad dengki...

-END-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...